Health & Pilates

Kehon ja mielen hallintaa kokonaisvaltaisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi

Taustaa

Kaisan pilatesPilates

Pilates on kehonhallintamenetelmä, joka keskittyy erityisesti syvien, hyvää ryhtiä ylläpitävien lihasten vahvistamiseen ja huolelliseen aktivoimisjärjestykseen sekä optimaalisten liikeratojen löytämiseen. Pilatesharjoittelu kehittää voimaa, kestävyyttä, liikkuvuutta, kehotietoisuutta ja koordinaatiokykyä. Menetelmä vaatii – ja kehittää mielen ja kehon hallintaa ja yhteistyötä. Harjoittelu voikin parantaa myös keskittymiskykyä, läsnäoloa ja itsetuntemusta sekä parhaimmillaan stressinsietokykyä ja unen laatua.

Alkuperäinen pilatesmenetelmä (Contrology) on Yhdysvalloissa uransa tehneen, syntyjään saksalaisen Joseph Hubertus Pilateksen (1883–1967) kehittämä. Pilatesliikkeiden teho perustuu harjoittelua ohjaaviin kuuteen pääperiaatteeseen: hengitys (breathing), keskustan käyttö (centering), hallinta (control), keskittyminen (concentration), liikkeen virtaus (flowing) ja tarkkuus (precision). Pilatesharjoittelun perustana käytettävä hengitystekniikka (lateraalihengitys) rytmittää ja tehostaa liikkeitä sekä myös helpottaa niiden tekemistä. Pilatestekniikassa oleellisempaa on liikkeiden laadukas läpivienti kuin toistojen määrä.

Menetelmä kehittyy jatkuvasti fysiologisen tutkimuksen edetessä. Tänä päivänä pilateksen mattotunnit koostuvat usein ns. valmistavista pre-pilates -liikkeistä, joihin voidaan yhdistää Joseph Pilateksen kehittämän klassisen mattorepertuaarin liikkeitä. Pilateksen laitetunneilla käytetään Pilateksen kehittämiä pehmeään jousivastukseen perustuvia pilates-laitteita. Pilates sopii niin urheilijoille, kuntoilijoille kuin liikunnan vasta-alkajillekin.

Kaisa

Toimin pilatesohjaajana Jyväskylässä. Tarjoan pilateksen mattotunteja kurssimuotoisesti viikkotunteina, työyhteisöille osana säännöllistä työyhteisöliikuntaa tai vaikkapa yksittäisiin työhyvinvointipäiviin, virkistysiltoihin jne. Pohjakoulutukseltani olen terveystieteiden maisteri, pääaineenani opiskelin terveyden edistämistä Jyväskylän yliopistossa. Aikaisempi ohjaajakokemukseni on erilaisten jumppien ja vesiliikunnan ohjaamisen puolelta. Olen suorittanut Suomen Pilates Yhdistyksen hyväksymän laajan pilatesohjaajakoulutuksen Suomen Terveysliikuntainstituutissa Espoossa (PilatesHealth taso I v. 2016 ja tasot II ja III v. 2017–2018).

Pilates on minulle osa kokonaisvaltaista terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä, ja haluan tehdä sen kautta hyvää myös muille. Ohjaamisen ohessa jatkan omaa pilatesharrastustani ja ohjaajaopintojani ajatuksella, että tämä on loppuelämän mittainen matka. Pilateksessa koukuttavinta ja kiehtovinta onkin juuri se, että siinä ei koskaan tule valmiiksi. Laji tarjoaa jatkuvasti uusia haasteita ja oivalluksia omasta kehosta ja sen toiminnasta.